Schoolprofiel
Klein, maar groot in betrokkenheid
De missie van de Walburgis; 'Klein, maar groot in betrokkenheid' geeft aan dat ons uitgangspunt is dat kinderen bij ons op school groeien en zich ontwikkelen. Hierin is een zeer belangrijke taak voor de leerkracht weggelegd.
Kleinschaligheid en betrokkenheid
Ons uitgangspunt is dat wij middels onze kleinschaligheid, grote verschillen kunnen maken. De kleinschaligheid houdt in dat alle leerkrachten alle leerlingen kennen op school. Ook is er sprake van grote betrokkenheid naar ouders toe. De lijnen zijn erg kort, de ouders kunnen dagelijks binnenkomen voor schooltijd om met de leerkracht contact te hebben en ook lopen de leerkrachten na schooltijd mee naar buiten, waardoor er ook kort contact mogelijk is. Wij hechten grote waarde aan het feit dat ouders en school op 1 lijn zitten met elkaar om duidelijkheid naar de kinderen te bewerkstelligen. De kleinschaligheid geeft hier veel mogelijkheden voor. Het team is een hecht team, ook hier is sprake van hoge betrokkenheid.
Ruimte
De school biedt veel mogelijkheden tot ruimte. Dit in de zin van fysieke ruimte. Er is een groot schoolplein rondom de school heen. Omdat er relatief weinig kinderen op school zitten hebben zij veel ruimte buiten. Het voordeel hiervan is ook dat we, op bepaalde tijden, met alle kinderen tegelijk buiten spelen. De hulpvaardigheid van de leerlingen naar elkaar toe wordt hierdoor versterkt, oudere kinderen zijn behulpzaam naar de jongere kinderen. Saamhorigheid wordt hierdoor ook versterkt.
Ook in het gebouw wordt alle ruimte optimaal benut. Er zijn verschillende werkplekken door de hele school heen. Deze ruimtes worden tijdens het werken ingezet door de groepsleerkrachten. En ook hier maakt de kleinschaligheid het overzichtelijk, terwijl er veel ruimte wordt benut.
Ruimte is er niet alleen in de fysieke zin. We geven de kinderen ook ruimte door ze vertrouwen te geven. Geloof in eigen kunnen bevorderen we zoveel mogelijk door leerlingen die meer kunnen, uit te dagen en leerlingen die meer instructie nodig hebben, deze ook te bieden. Maatwerk is hierbij belangrijk. Iedereen doet ertoe! Dat is wat we de leerlingen mee willen geven, ieder doet ertoe met zijn eigen talenten, het gevoel in eigen kunnen is belangrijk (competentie). Vertrouwen en loslaten zijn belangrijk bij het bieden van ruimte aan de kinderen. Omdat er 2 groepen bij elkaar in de klas zitten, leren de kinderen al snel hoe ze zelfstandig moeten werken. De leerlingen op basisschool Walburgis kunnen over het algemeen goed zelfstandig werken, kunnen met uitgestelde aandacht omgaan en weten hoe ze hun klasgenoten om hulp moeten vragen. Autonomie is ook een van de voorwaarden om tot leren te kunnen komen. Autonomie houdt in dat je zelfstandig beslissingen neemt en jezelf kunt en durft te zijn. Hier werken we hard aan met elkaar.
Innovatiekracht
Doordat we met een klein team werken, kunnen we op zeer adequate wijze onderwerpen met elkaar kortsluiten. Dit zorgt ervoor dat we vlot en doordacht beslissingen kunnen nemen.
Differentiatie
De leerkrachten op de Walburgis werken met 2 groepen tegelijk. Hierdoor heeft de leerkracht zicht op leerlijnen van 2 jaren en kan deze in de groepen flexibel inzetten. Hierdoor is de leerkracht nog beter in staat om te differentiëren. Hij /zij kan leerlingen van de ene groep op onderdelen mee laten doen met leerlingen van de andere groep. Door de roosters op elkaar af te stemmen is het mogelijk om leerlingen groepsdoorbroken, op hun eigen niveau, de leerstof aan te bieden.
Leren van en met elkaar
Leren van en met elkaar is één van de uitgangspunten van stichting Essentius. Ook op basisschool Walburgis vinden we dit erg belangrijk. Naast de samenwerking tussen de leerlingen is de samenwerking tussen leerling en leerkracht belangrijk. Leerkrachten groeien tevens door te leren van elkaar. Dit kan op schoolniveau maar ook door de externe netwerken en contacten. Ouderbetrokkenheid en gesprekken met ouders in het kader van informeren en afstemming vinden we waardevol. Samen kunnen we kinderen laten groeien.