Ons onderwijs

Methoden en lesprogramma

De methoden en lesprogramma’s die de Walburgis gebruikt sluiten aan bij onze visie en organisatie van ons onderwijs. Ze zijn eigentijds, bevatten veel digitale elementen en zijn gebaseerd op actuele inzichten.

In groep 1 en 2 wordt er vanuit de leerlijnen motoriek, rekenen, taal, spel en sociaal- emotioneel thematisch lesgegeven. In de groepen 3 en 4 ligt het accent op de basisvaardigheden lezen, taal, rekenen en schrijven. Vanaf groep 5 wordt er naast deze basisvaardigheden aandacht besteed aan de wereldoriënterende vakken. In groep 7 en 8 krijgen de kinderen ook regelmatig huiswerk mee ter voorbereiding op het voortgezet onderwijs.

Alle groepen maken gebruik van de gymzaal waar zij wekelijks ook les krijgen van een vakleerkracht lichamelijke opvoeding. Daarnaast wordt dagelijks gebruik gemaakt van het voetbalveld dat naast de school ligt. Rondom de school is een groot schoolplein, met achter de school allerlei speelmogelijkheden op de uitnodigende groene speelplaats.

Sociaal-emotionele ontwikkeling

De Walburgis wil dat kinderen elkaar vertrouwen en helpen. Positief leren denken over zichzelf en een ander. Om in ons onderwijs bewust aandacht te geven aan deze houding krijgen alle kinderen op onze school 'Kanjertraining'. Deze wordt door de eigen leerkracht gegeven, die hierin is geschoold. De Walburgis mag zich dan ook een Kanjerschool noemen (bewezen effectief tegen pesten en voor het ontwikkelen van de sociale vaardigheden volgens het Nederlands Jeugdinstituut). Tijdens de lessen van de Kanjertraining leren kinderen onderscheid en keuzes maken in verschillende manieren van reageren en zodoende begrip en respect op te brengen voor elkaar. Het elkaar vertrouwen, je veilig voelen bij elkaar, speelt hierbij een zeer belangrijke rol. De afspraken behorende bij de Kanjertraining vormen de basis voor hoe leerlingen, team en ouders van onze school met elkaar omgaan.

Kunst en cultuur

Jaarlijks maken we gebruik van het door KiCK samengestelde cultuurmenu. Hierdoor hebben we keuze uit een palet aan kwalitatief goede activiteiten. Per jaar wordt één van de volgende disciplines uitgelicht: muziek, beeldende kunst, audiovisuele kunst, dans, drama of literatuur. In alle groepen wordt er gewerkt met lessen voor beeldende vorming. Eén keer per week krijgen de leerlingen van groep 3-4 muzikale vorming van een vakdocent met afwisselend een aaneengesloten periode van 12 lessen aan één van de andere combinatiegroepen.

Bijzondere activiteiten

Regelmatig vinden er excursies voor alle groepen plaats. Dit kan n.a.v. een project of bepaalde les zijn, maar bijvoorbeeld ook voor de groepsvorming, toekomstige beroepskeuze of een bepaald vakgebied. Zo gaan de groepen 7 en 8 naar het technieklokaal van het Laudes en worden er gedurende het schooljaar diverse sportieve activiteiten georganiseerd. Eén keer per jaar gaan de groepen 1 t/m 6 op schoolreis. De groepen 7 en 8 gaan het ene jaar op kamp en het andere jaar mee met schoolreis.

Bibliotheek op school

In de gemeenschappelijke ruimte is een ‘bibliotheek’ ingericht die door kinderen van de Walburgis wekelijks wordt bezocht. Een medewerker van bibliotheek 'De Achterhoekse Poort' begeleidt ons om de collectie boeken afwisselend en uitnodigend te houden.